from little hands

Yakin pada diri, serah padaNya, insyaAllah segalanya OK!

Saya ini Pedantic March 14, 2011

Filed under: life in moscow,perubatan — muslimahbestari @ 9:45 pm

Assalamualaikum wbt.

 

Sekarang ni saya baru saja memasuki rotation Psychology. Hurm pelik kan dah tahun akhir pun masih ada rotation untuk subject ini. Orang lain mungkin dah lama dah masuk rotation ini tapi saya baru nak belajar. Hehehe..

 

Tapi apa yang menariknya hari ini, kami belajar tentang personality. Dan ada typical human personality yang relate dengan marital status and condition in family. Menarik bukan? Yang kami bincangkan ada 7 jenis: Introverted, Rigid, Irritable, Pedantic, Demonstrative, Dysthymia (Hypothymia), dan Hyperthymia. Bagaimana keadaan hidup 7 jenis orang ini? Bagaimana keadaan mereka apabila mereka dah berkeluarga? Bagaimana pula cara mereka bekerja? Bentuk badan mereka pula bagaimana berdasarkan jenis karakter mereka? Semua itu kami bincangkan dalam subjek Psychology ni. Memang menarik.

 

Sebagai contoh, saya ambil diri saya. Saya ini saya rasa jenis Pedantic. Pedantic atau anxious. Seorang yang mudah risau dalam setiap keadaan dan kehidupan. Boleh kata semua keadaan akan mengundang kerisauan saya. Pedantic ni bersifat altruistic, iaitu sifat yang sentiasa ingin memenuhi permintaan orang lain. Senang cerita, orang bersifat ini lebih mementingkan apa yang orang lain pandang kepada dirinya. Dia bukan jenis, “Ah, tak kisahlah apa orang cakap!” Ya! Dia kisah apa orang lain cakap tentang dirinya. Dan dia lebih memencilkan dirinya. Maksud pencil kat sini bukanlah totally exclude dirinya dari environment tapi dia lebih suka memerhati. Satu buruknya orang jenis ini adalah dia ada low self-appraisal. Dia sentiasa merasakan dirinya serba kekurangan jika mahu dibandingkan dengan orang lain. Setiap keputusan yang harus dilakukan, dia lebih suka meminta pendapat orang lain dan melakukan sendiri. Dia ni lebih suka bekerja, bukan sebab dia memang suka kerja, tapi sebab dia risaukan kerja dia dan berfikir tentangnya kalau dia tinggalkan kerjanya begitu saja. Jadi dia lebih suka habiskan kerjanya dahulu baru dia akan berasa tenang. Kalau bab belajar pula, dia sanggup tidak tidur selagi belum habis study apa yang dia target/aim. Hurmm. Bab kerja tadi dah cakap. Ha, kalau jadi doktor, cikgu saya tanya, apa doktor yang paling sesuai untuknya? Dia tak sesuai jadi HOD (Head Of Department) sebab dia terlalu mengikut apa kata orang. Dan tak boleh juga dalam Emergency Department sebab dia terlalu banyak berfikir. Kalau dalam bab buat duit, memang tak boleh buat duit sebab dia jenis cepat kasihan pada orang lain. Mungkin boleh jadi Therapist je kot? :mrgreen: Kalau orang lain kata tak ada duit, dia pun ada kemungkinan untuk cakap, “Bagilah apa yang ada saja.”

 

Dalam bab keluarga pula, dia ini seorang yang ikhlas. Dia sanggup lindung keluarga dia tapi masalahnya dia susah nak buat keputusan yang tepat. Jadi, orang yang ada karakter Pedantic ini tak sesuai untuk berpasangan dengan yang sama jenis. Ini teori je la, takdir Allah untuk jodoh kita tu Allah Maha Mengetahui :mrgreen: Kalau pun dia mahu buat perhubungan rahsia (secret affair), dia akan give up sebab dia akan lebih fikirkan keluarganya. Kiranya family first. Tapi disebabkan low self-appraisal, orang berkarakter ini kadang kala tidak boleh menjawab soalan dengan tepat kalau ditanya oleh anak-anaknya. Ini buatkan anak-anaknya MUNGKIN tak menghormatinya. Tapi mungkin saja lah kan. Tapi boleh katakan keluarganya nanti agak stabil disebabkan karakternya ini.

 

Belajar Psychology ini membuatkan kita lebih memahami pesakit kita. Penting juga Psychology ni kan? 😀

 

Mereka yang bersifat ini adalah orang yang mendengar. Yes, He/She is a good listener. My russian teacher once told us, “Being a doctor is being a good listener.” Itu saya setuju. Kadang-kadang pesakit kita datang kepada kita hanya ingin mencari teman berbual, walaupun memang pada masa yang sama ingin mendapatkan rawatan.

 

Mungkin ada pembaca di luar sana yang sama sifatnya dengan saya. Apa nasihat saya untuk diri sendiri? Tak apa, kita usaha mana yang termampu, sebab kita ada Allah. Biar Allah yang tentukan hala tuju kita mengikut apa yang kita usaha dan kita tawakkal.

 

**Lamanya saya tak update blog ni.

**Tahniah untuk Sarah Shukor atas pernikahannya kelmarin. Be a good, solehah and mithali wife. I am sure, life after nikah is much way better than living alone.

Advertisements
 

2 Responses to “Saya ini Pedantic”

  1. KS Says:

    Wani sayang!

    Thank you soooooo much! Doakan kami ye =) Insya Allah turn Wani akan sampai jugak tak lama lagi =)


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s