from little hands

Yakin pada diri, serah padaNya, insyaAllah segalanya OK!

Keracunan Makanan June 13, 2010

Filed under: perubatan — muslimahbestari @ 2:30 am

Assalamualaikum wbt.

Memandangkan sekarang ini musim exam, jadi aku suka bercerita tentang apa yang aku belajar untuk exam kali ini. Sekarang ni tengah belajar tentang jangkitan atau dalam bahasa orang putihnya : Infectious disease. Tajuk yang akan kita bincangkan pada hari ini adalah tentang keracunan makanan (food poisoning).

Keracunan makanan terjadi apabila kita termakan makanan yang sudah dikoloni oleh bakteria atau dengan kata yang lebih senang, makanan yang sudah tak elok / basi / terbiar lama di luar / yang sewaktu dengannya. Ini boleh diketahui dengan rasa, bau atau warna. Kalau agak-agak bau tu dah kurang menyenangkan, janganlah pergi tunjuk berani makan makanan tu pula ye.

Biasanya ini terjadi apabila makanan dibiarkan terlalu lama di luar sehingga bakteria mengerumuni dan sesetengah dari bakteria itu menghasilkan sejenis toksin yang jika termakan, ia akan menyebabkan tanda-tanda keracunan makanan terjadi. Contoh tanda-tanda keracunan makanan : cirit-birit, muntah, loya, sakit di bahagian perut. Tanda-tanda ini timbul lebih kurang 6 jam dari masa kita termakan makanan rosak itu. Jangka masa jangkitan itu lebih kurang 24-48 jam.

Ramai tidak mengetahui bahawa kes keracunan makanan ini juga adalah salah satu jenis jangkitan. Dan mereka hanya mengambil mudah tentang ini. Jadi aku ingin menyedarkan masyarakat tentang bahaya keracunan ni. Hurmm.. Ok, kalau kita terkena cirit-birit la kan, jika kita bukan doktor dan jenis malas nak pergi klinik, apa perlu kita buat? Haaa.. Jika anda yang terkena, aku sarankan minum air banyak-banyak. Bukan air sirap atau teh tarik, tapi air kosong. Sebab apa? Bila keracunan ni, si penghidap akan kehilangan banyak air dan zat-zat dari dalam badan. Jadi, untuk mengelakkan terjadinya dehydration (tak tau dan malas fikir apa maksudnya dalam bahasa melayu), kenalah minum banyak air 🙂

Tapi kalau rasa lemah sangat, aku sarankan pergilah jumpa doktor atau klinik yang terdekat. Jangan sampai dah lemah terbaring baru nak pergi ok. Nanti takut keadaan menjadi lebih teruk.

Aku pernah sekali terkena keracunan makan di Moscow ni. Masa tu tahun pertama. Bulan puasa. Masa buka tu, aku pergi gatal malas nak pergi basuh buah epal sebelum makan. Lap je kat baju macam aku buat kat Malaysia. Haha.. Jangan tiru aku ok! Malam tu dan keesokan harinya, aku berpuasa tapi dalam keadaan loya dan sakit perut. Orang suruh aku buka puasa tapi aku tak nak. Degil. Tapi balik kelas hari tu, aku muntah-muntah dan langsung tertidur. Mujur sekejap saja proses tu, kalau tidak memang lembik la aku. Huhu

Cukup setakat ini kelas kita. Jaga kebersihan, basuh tangan sebelum menguruskan makanan dan makan, dan baca doa sebelum makan ok! Wallahu a’lam.

**Malam ni kena berjaga. Aku sudah tiada masa mahu beronggeng keran 3 subjek sudah berderet tunggu. 😉

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s