from little hands

Yakin pada diri, serah padaNya, insyaAllah segalanya OK!

I want to share. June 6, 2010

Filed under: peringatan — muslimahbestari @ 3:19 am

Assalamualaikum wbt.

Awal minggu ini kita digemparkan dengan isu serangan ke atas kapal yang memuatkan bantuan kemanusiaan Mavi Marmara yang ketika itu berada 60 batu nautika dari Gaza. Dan sepanjang dua tiga hari ini juga penuh kata-kata perangsang berbentuk keagamaan dikongsi di Facebook, Twitter dan ym. Pada aku, bagus. Sekurang-kurangnya telah wujud kesedaran di dalam diri mereka. Inilah antara salah satu tujuan aktivis-aktivis keamanan itu. Mengecam tindakan Israel terhadap Palestin melalui media samada cetak ataupun elektronik. Dan kebanyakan orang juga menukar profile picture kepada bendera Palestin tanda sokongan yang amat padu.

Kelmarin aku ada mendengar tazkirah. Tentang peristiwa peperangan Mu’tah. Peperangan yang menyaksikan 12 orang syahid dari 3000 tentera Islam yang menyertainya. Peperangan yang membuktikan bahawa bilangan bukanlah penentu kemenangan atau kekalahan sesuatu pasukan. 3000 orang tentera Islam yang menghadapi 200 000 tentera Romawi yang dikira besar bilangannya. Bayangkanlah, nisbah seorang tentera Islam itu, berapa yang mereka harus berdepan, tetapi akhirnya kemenangan berpihak pada mereka. Mungkin mereka yang sekarang ini belajar di Jordan, lebih mengetahui cerita ini sebab tempat bersejarah itu lebih dekat dengan mereka. Alangkah untungnya dapat jejakkan kaki ke Bumi Nabi itu.

Tapi ingin aku ingatkan, janganlah sekarang saja kita beringat tentang itu. Kita harus memujuk diri supaya sentiasa meletakkan diri kita ke tempat yang sepatutnya. Jika sekarang kita mampu mengingatkan orang tentang sesuatu kebaikan, kenapa tidak kita teruskan saja apa yang sudah kita mulakan? Bukankah itu lebih baik dari kita tinggalkan apa yang kita sudah mulai?

Aku bercakap ini bukanlah nak tunjuk aku ni baik sangat. Apa yang aku tulis, aku sebenarnya mengingatkan diri aku juga. Sudah lama tidak tulis apa-apa di dalam ini. Sekurang-kurangnya jika aku tulis ini, bila baca balik, aku ingat balik apa yang aku pernah tulis di samping aku memberi manfaat kepada orang yang membaca jika ada. ๐Ÿ™‚

********************

Baru-baru ini ada salah seorang dari sahabat satu sekolah aku telah mendirikan masjid. Tahniah buat Muhammad Jarir dan isteri. Aku ini bukanlah kenal sangat dengan dia, cuma tahu dia budak kelas sebelah. Tapi bila dah habis sekolah, pasti kita akan mengambil tahu tentang rakan sekolah kita bukan? Bohonglah kalau tidak, tapi tak tahulah kalau memang nak memutuskan hubungan langsung. Hehe.. Dan baru-baru ini juga aku terlepas untuk pergi ke majlis perjumpaan semula (reunion) Sambest. Aku tengok gambar meriah sangat. Cemburu pula. Hehe..

********************

Sekarang ini minggu peperiksaan di sini. Aku ada 4 subjek yang hendak dihadapi. Sebelum ini aku dah habiskan 3 subjek : Therapy, Epidemiology dan Orthopedic. Lagi 4 subjek : Surgery, Infectious Diseases, Paediatrics dan Philosophy. Walaupun begitu, aku rasa kat tempat lain lagi banyak kot subjek yang kena get through, kan Asma? Hehe.. Apa pun, all the best untuk semua yang kebanyakannya tengah exam sekarang.

Sekarang ini aku stay up sebab nak ganti hari semalam dah banyak sangat tidur. Rugi dah masa aku. Kali ni dah masuk mug kedua air panas Neslo aku. Harapnya ia membantu aku mencelikkan mata dan minda aku untuk terus stay awake. Cewaah. Lagipun, Subuh dah awal sekarang. Makanya, jangan sampai tertinggal Subuh!

Banyak pula aku cakap kali ini. Oh ye, aku sangat jealous dengan perancangan percutian Mia dan Kak Mija ke Gold Coast hujung Julai ini walaupun aku dah pernah pergi. Main ride tu baca bismillah. Boleh gugur jantung weihh.. Huhu.. Tapi takpe, I am going back home. Lagi best. Hehee.. Lagipun, orang tu dah nak habis dah. Jadi enjoy your moment there. Jangan jadi macam aku, dah nak habis belajar, Moscow pun belum habis tour lagi. Huhu.

**Time is up. It is the time for continuing study. Thanks for reading. See you with more stories and experiences.

**I wish I can share my moment being in Moscow. And also my path towards the end of my journey. Inshaallah.

Advertisements
 

4 Responses to “I want to share.”

  1. WK Says:

    Wanie, all the best!

  2. Mia Says:

    Salam,

    Mia dah wat bungee jumping dah, insyaAllah ride tu ok kot. ๐Ÿ˜›

    feels weird takde exam. ahaks!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s