from little hands

Yakin pada diri, serah padaNya, insyaAllah segalanya OK!

Mesir. Tempat Nabi. March 26, 2010

Filed under: travel — muslimahbestari @ 3:10 pm

Assalamualaikum wbt.

Hari ni mari kita berhijrah pula ke Mesir, salah satu negara yang terletak di benua Afrika. Dan juga tempat yang ramai budak-budak Sambest menuntut bidang perubatan di sana.

Mesir ini terletak bersempadan dengan Israel. Dulu masa aku pergi, aku tak berkesempatan nak ke Sinai, sebab tak cukup masa. Perjalanan aku ke Mesir bermula begini. Aku turun di Hurghada (Ghurdaqah -betul ke?- dalam Arab) dari Moscow. Tapi sekejap saja kami di sana. Kemudian kami ke Kaherah (Cair0) untuk menyambung perjalanan kami menjelajah bumi Nabi. Untung benar sesiapa yang dapat belajar di sana kan? Sudahlah dekat dengan tempat Nabi, negara Islam pula. Tapi tak apa, aku tak menyesal ditempatkan di Rusia kerana ia menjadikan aku Muslim yang lebih kuat!

Kita sambung semula cerita. Sampai di Kaherah, Kami menginap di Dewan Abbasiyah, Malaysian Hall di Kaherah. Sejuknya Mesir waktu itu. Aku ingat Mesir ini walaupun musim sejuk, suhunya tidak begitu sejuk. Sebelah Malaysian Hall tu ada masjid. Senanglah. Kalau azan waktu Subuh tu, terus saja bangun!

Satu benda yang paling mengingatkan aku tentang Mesir selain dari tempat-tempat yang dilawati yang kebanyakannya masjid, tempat ibadah para solihin, aku paling gemar ‘asirnya (jus). Pekat dan menyamankan. Menyegarkan tekak kepada si hamba yang kehausan. Cubalah tanya sesiapa yang pernah merasai ‘asir Mesir, pasti mereka teringat-ingat kepekatannya!

Tapi malangnya, kebanyakan gambar di Mesir dah hilang bersama laptop aku yang rosak. Hanya ada beberapa keping saja yang sempat diselamatkan. Tapi tak mengapa, memori masih segar di dalam minda jika diizinkan Allah SWT.

**Bumi yang terbaik adalah Bumi Allah.

Advertisements
 

2 Responses to “Mesir. Tempat Nabi.”

  1. Ndea Says:

    wah dah sampai mesir jugak 🙂 ….bape lame ko kat sane?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s