from little hands

Yakin pada diri, serah padaNya, insyaAllah segalanya OK!

Seoul, Korea March 23, 2010

Filed under: travel — muslimahbestari @ 11:10 pm

Assalamualaikum wbt.

Aku mengunjungi Korea sewaktu cuti musim sejuk tahun lepas. 2 minggu aku berada di sana. Terima kasih la kepada kawan aku yang tolong carikan tempat menginap untuk aku dan teman aku dari Moscow ni.

Istimewanya Korea adalah ia terletak di Asia. Kalau orang lain berebut nak menjelajah seluruh Eropah, lain pula dengan aku. Aku lebih suka pergi negara yang ada kaitan dengan diri aku. Apa kaitannya Korea dengan aku? Haaa.. ni nak cerita ni. Sebabnya Korea tu terletak kat Asia dan Malaysia juga terletak di Asia. Jadi tradisinya masih menjaga adab dan sopan sebagai orang Timur. Itu yang aku suka.

Tapi satu sahaja yang menjadi masalah untuk aku. Masalah bahasa. Aku tahu perkataan Annyeonghaseyo (selamat) dan Kamsahamnida (terima kasih) je. Lain semua, guna bahasa isyarat. Bahsa isyarat? Ya, bahasa isyarat. Bahsa yang paling mudah tapi paling memeningkan kepala.Kalau ilmuwan terdahulu mampu menguasai pelbagai bahasa, maknya aku pun sebenarnya mampu untuk jadi begitu, cumanya aku ini tiada talent orang putih kata untuk memulai apatah lagi memfasihkan (betulkah perkataan yang aku gunakan ini?).

Tapi apa pun, jika ingin ke Korea, pergilah waktu musim bunga atau musim panas. Tak payah la kamu memakai pakaian setebal aku memakainya. Di musim bunga, aku difahamkan ada satu bunga yang tumbuh seakan bunga sakura. Sungguh cantik.

Dan jika ke Korea, singgah sekali ke Pulau Jeju. Tempat yang menarik. Limaunya juga sedap. Teringat betul aku pada limau Jeju. Alhamdulillah syukur pada Tuhan memberi aku peluang sebegitu untuk jejakkan kaki ke satu bahagian dari bumiNya.

**Di Seoul, ada satu masjid tapi kena mendaki sikit. Masjidnya cantik. Cuma di gambar bawah ini nampak gelap sedikit tapi dalamnya cantik. Alhamdulillah.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s