from little hands

Yakin pada diri, serah padaNya, insyaAllah segalanya OK!

Sejarah. Greece March 23, 2010

Filed under: travel — muslimahbestari @ 6:51 pm

Assalamualaikum wbt.

Menjejakkan kaki ke tanah Greek menjadikan aku ini teringat semula sejarah yang aku belajar semasa di sekolah menengah dulu. Aku ini bukanlah hebat sangat dalam sejarah sebab aku sendiri tak minat akan sejarah. Tapi sekarang ini barulah aku menyesal kerana kita sendiri lahir dari sejarah.

Sejarah menjadikan kita lebih menghargai Islam. Sejarah juga mengajar kita tentang ketabahan Nabi dan sahabat baginda mengembangkan Islam di seluruh pelusuk dunia, bermula dari Tanah Haram Makkah sehinggalah Tanah Besar China. Dengan sejarah juga  mengingatkan kita bahawa Islam dahulunya pernah melalui zaman kegemilangannya di bawah pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah. Dengan sejarah jugalah, kita tahu bagaimana Kerajaan Bani Abbasiyah jatuh di tangan Hulagu Khan yang bukanlah hebat mana pun ketika itu.

Kali ini aku betul-betul menyesal kerana menyisihkan subjek sejarah di sekolah dahulu walaupun beberapa faktanya perlu difikirkan semula. Tapi jika sejarah ini diselami semula, insyaAllah kita mampu menaikkan semula zaman kegemilangannnya seperti zaman Nabi dahulu.

Sejarah itulah menjadikan kita sekarang. Kita kena sentiasa beringat akan sejarah kita ini. Sekarang ini apa yang aku mahu adalah aku ingin menjejaki bumi Anbiya’. Entahlah, aku sekarang ini memasang niat untuk melawat bumi Nabi ataupun negara yang pernah satu ketika dahulu menyaksikan zaman kegemilangan Islam seperti Sepanyol, Turki, Jordan dan sebagainya. Sebelum ini aku diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk menziarah Bumi Mesir, tempat Nabi Musa dan Nabi-Nabi lain. Aku bersyukur walaupun aku tak berpeluang untuk menuntut ilmu di sana, sekurang-kurangnya aku berpeluang melawat beberapa tempat di sana seperti beberapa makam sahabat Nabi dan para hamba Allah yang soleh. Semoga aku mendapat kebaikan daripada ziarah aku itu.

Jika berkesempatan, aku ingin menceritakan pengalaman aku ke negara yang menjadi pusat Kristian iaitu Itali. Secara kasarnya, pada mata orang, Itali ini adalah seperti Mekah untuk orang Kristian. Tambah-tambah lagi di Vatican City. Tapi tak apalah, lain kali kita berkongsi pengalaman lagi ye.

Wassalam

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s